تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۴۲
صدیقه هاشمی نوشت:
تولید سرمایه‌های انسانی در اقتصاد مقاومتی
خانواده مصرف‌کنندهٔ کالاها و خدمات تولیدشده در جامعه است و روش استفادهٔ صحیح از کالاها و خدمات میزان بهره‌وری را بالا می‌برد و از هدر دادن امکانات و دستاوردها جلوگیری می‌کند، چنان‌که اگر فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی از سوی خانواده‌ها رعایت شود به سطح جامعه نیز کشیده شده و نیروی انسانی در سطوح...

به گزارش سرویس اجتماعی عصر مُهـر، سیده صدیقه هاشمی در یادداشت خود در خصوص تنظیم بودجه اقتصاد مقاومتی در تولید سرمایه‌های انسانی نوشت: نقش حساس مادران در شکل‌گیری شخصیت فرزندان به‌عنوان مولد آینده هم چنان‌که می‌تواند باعث رشد و تربیت فرزندان شایسته و بااراده و به‌دوراز آلودگی و علاقه‌مند به سرنوشت قوم و ملت خویش گردد که می‌تواند موجب پا گرفتن فرزندانی ناشایست و خودباخته و بی‌اعتنا به فرهنگ و ملیت خود شود و این در صورتی است که خانواده دچار سردرگمی شده و مادران به‌عنوان معماران تربیت به بیراهه متمایل شوند.

در اسلام زنان به‌عنوان معماران تربیت در شکل‌گیری شخصیت فرزندان نقش ارزنده‌ای دارند که از راه تقویت ایمان در مادران این معماری به نحو احسن شکل خواهد گرفت و ازآنجایی‌که در دین ما فرزندان به‌عنوان نعمت یا گل معرفی‌شده که خداوند به والدین اعطا می‌کند.

مادران در ایجاد زمینه رشد این گل در گلزار خانواده نقش انکارناپذیری دارند و این نقش پیش از دوران بارداری آغاز و در زمان تولد و دوره‌های کودکی و دوره‌های پس‌ازآن ادامه می‌یابد.

بنابراین مادران در پرورش منابع نیروی انسانی باید به بعد معنوی و ارزش‌های اخلاقی و دینی یعنی منابع غیرمادی اقتصاد خانواده چون تولید سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی اقتصاد خانواده که شامل تربیت فرزندانی می‌شود که اولاً عالم، دانشمند و متخصص باشند ثانیاً پایبند به ارزش‌هایی چون صداقت، وفاداری، تعاون و همکاری، مسئولیت‌پذیری و ایثارگر و فداکار است و ثالثاً سرشار از عواطف انسانی طوری که مشکلات اقتصادی نه برای خود به وجود آورد نه جامعه توجه ویژه نمایند تا این نیروها همراه با پیشرفت و رشد و تعالی در بعد مادی و اقتصادی بتوانند از رشد اخلاقی و ارزشی نیز برخوردار گردند و توسعه اقتصادی در جهت برقراری و تحکیم عدالت اجتماعی که ازجمله برنامه‌های دین است پیش رود؛ وگرنه منافع توسعهٔ اقتصادی برای قشر خاصی از جامعه سودبخش خواهد بود و اقشار مستضعف جامعه را در بر نخواهد گرفت.

حضرت زهرا (س) همان‌گونه که در تمام شئون الگویی حسنه است، در این مورد نیز بهترین نقش را در مدیریت و سازمان‌دهی اقتصاد خانواده ایفا می‌کند و در سیرهٔ عملی حضرت زهرا (س) نقش منابع غیرمادی در اقتصاد اسلامی مهم‌تر از منابع اقتصادی است که آن حضرت بهترین شکل معقول و منطقی را جهت استفاده از آن‌ها به کار می‌گرفت و از آن جمله شکرگزاری، دعا و کمک گرفتن از ذکر خداوند برای رفع نیازمندی‌های مادی خانواده و ... بیشترین رضایت خاطر را برای اعضا ایجاد می‌کند.

آن‌چنان‌که در ماجرای اطعام مسکین و یتیم و اسیر اعضای خانواده که شامل همسر، فرزندان و حتی خادم منزل با رضایت و خشنودی کامل، حضرت زهرا (س) را همیاری نمودند.

حضرت زهرا (س) کار در خانه را تا جایی که برای افراد خانواده و حتی فرزندان شیرخوار مطلوبیت و رضایت خاطر ایجاد می‌کرد، برنامه‌ریزی می‌فرمود بلال می‌فرماید روزی حضرت زهرا (س) را دیدم که مشغول آرد کردن گندم بود و در این هنگام فرزندش حسین گریه و بی‌تابی می‌کرد خدمتشان عرض کردم برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ حضرت فرمود: من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید.

این بهترین الگو برای ایفای نقش مادر و توجه به نیاز عاطفی فرزند و انتخاب صحیح در تخصیص و بهینه‌سازی اقتصادی است؛ چراکه با این کار حضرت زهرا (س) توجه به رضایت خاطر و مطلوبیت فرزند شیرخوارش را بر ادامه کار منزل ترجیح داد که نتیجهٔ این تلاش‌ها، پرورش منابع و سرمایه‌های انسانی است آن‌گونه که همین فرزندان در جهت برقراری عدل و داد و عدالت اجتماعی و اقتصادی و ... از تربیت و تعلیم کامل بهره‌مند شدند و جامعه را نیز رهبری نمودند.

نتیجه‌گیری:

خانواده تنها منبع عرضه‌کننده نیروی کار جامعه است و همچنین خانواده‌ها می‌توانند بخش مهمی از سرمایه فیزیکی اقتصاد جامعه را از راه سپرده‌گذاری، خرید اوراق مشارکت، اوراق سهام و ... فراهم کنند و سرمایه خود را درراه تولید و کسب‌وکار قرار دهند.

از سوی دیگر چون خانواده مصرف‌کنندهٔ کالاها و خدمات تولیدشده در جامعه است و روش استفادهٔ صحیح از کالاها و خدمات میزان بهره‌وری را بالا می‌برد و از هدر دادن امکانات و دستاوردها جلوگیری می‌کند، چنان‌که اگر فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی از سوی خانواده‌ها رعایت شود به سطح جامعه نیز کشیده شده و نیروی انسانی در سطوح مختلف اداری، صنعتی، کشاورزی به‌سوی حیف‌ومیل بیت‌المال و سرمایه‌های ملی و یا دست‌اندازی به اموال دیگران حرکت نخواهد کرد و این مسئله نتایج بسیار باخیروبرکتی به همراه دارد، به‌عبارت‌دیگر رشد و توسعهٔ کشور در قالب فرهنگ‌سازی خانواده‌ها آن‌هم از جانب رکن تربیتی آن یعنی زن امکان‌پذیر است.

پیشنهادها:

توجه به اصل تقدیر معیشتی و طبقه‌بندی نیازهای خانواده توسط زنان

ارتقاء سطح آگاهی زنان نسبت به نقش خود در اقتصاد خانواده و ارزش اقتصادی تولیدات خانگی

برجسته‌سازی نقش مادران در مدیریت صحیح امور اقتصادی خانواده و جامعه

کارگاه آموزشی اصلاح الگوی مصرف (مصرف در انرژی، مواد غذایی، منابع زیستی، آرایشی و بهداشتی)

تقویت ارزش‌هایی چون زهد، قناعت و میانه‌روی در خود و اعضای خانواده به‌وسیله زنان

الگو بودن مادران برای فرزندان درزمینهٔ صرفه‌جویی

نکوهش بیکاری و تبیین فواید کار برای فرزندان و تبیین نقش آنان به‌عنوان نیروی مولد جامعه

تشویق و ترغیب فرزندان به دوری از سستی و تنبلی و پرداختن به یادگیری مهارت از همان دوران کودکی و نوجوانی

توجه زنان به اثرات مخرب چشم‌وهم‌چشمی‌ها و تجمل‌گرایی در زندگی و حذف چشم‌وهم‌چشمی در خریدهای شخصی و خانوادگی توسط زنان

برجسته کردن پیام‌های اقتصادی قرآن کریم برای خانواده‌ها توسط رسانه‌های گروهی و سخنرانان

استفاده مادران از رسانه‌هایی چون کتاب، لالایی و قصه جهت انتقال مفاهیم سبک اقتصادی زندگی دینی برای کودکان و نوجوانان.

آشنا کردن کودکان و نوجوانان با احکام اقتصادی اسلامی شامل حلال‌ها و حرام‌ها در کسب‌وکار

برگزاری دوره‌های آموزش بهره‌وری در خانه، مشورت با فرزندان، تقسیم‌کار، خرید کالا و دریافت خدمات، مصرف، نگهداری از وسایل و امکانات موجود، پس‌انداز کردن، استفاده از وقت.

فرهنگ‌سازی در بین زنان در سطح مصرف کالاهای تولید داخل از طریق آموزش‌وپرورش، رسانه‌ها، تولیدکنندگان

توضیح و توجیه محبت‌آمیز مادران جهت توصیه به اعضاء خانواده در رعایت نظم و استفاده بهینه و درست از وسایل شخصی و منابع عمومی و زیست‌محیطی.

اتحاد وهم بستگی همه اعضای خانواده مشارکت فکری و جسمی آنان جهت پیاده کردن اصلاح الگوی مصرف در فضای خانواده و تبلیغ و ترویج آن به‌عنوان یک ارزش است.

پایان پیام/22424





نظرات بینندگان
تولید سرمایه‌های انسانی در اقتصاد مقاومتی

نظرسنجی

آرشیو
بهترین گزینه برای شهردار شهر مُهـر کیست؟

پربازدید ترین

آرشیو